Ważne zmiany w Kodeksie pracy od 4 maja 2019 r.
Z dniem 4 maja 2019 roku doszło do dużych zmian Kodeksu pracy. Ma to szczególny związek z regulacjami, jakie wprowadziły przepisy dotyczące ochrony danych osobowych (RODO).
Zmiany w zakresie gromadzenia danych osobowych pracownika
W myśl prawa, a dokładniej art. 22(1) § 1 i 2, pracownicy nie będą już zobligowani do podawania niepotrzebnych – zdaniem ustawodawcy – danych, takich jak imiona rodziców oraz miejsce zamieszkania.
Wystarczające dane stanowią teraz następujące informacje:
- imię i nazwisko pracownika,
- jego data urodzenia,
- dane kontaktowe,
- wykształcenie,
- kompetencje zawodowe,
- historia zatrudnienia.
Pomoc w prawidłowym prowadzeniu akt osobowych pracowników świadczy biuro rachunkowe Wrocław.
Przetwarzanie szczególnych kategorii danych osobowych
Zgodnie z zasadami, które zaczęły obowiązywać od 4 maja 2019 roku, od woli pracownika zależy, czy ujawni pracodawcy wyjątkowe wrażliwe dane osobowe, dotyczące przekonań religijnych, światopoglądowych, politycznych czy rasowych. Zasada ta dotyczy również pobierania danych biometrycznych, wykorzystywanych między innymi do obsługi czytników linii papilarnych czy systemów rozpoznawania twarzy. Wyjątek mogą stanowić specyficzne stanowiska, wymagające rzetelnej weryfikacji tożsamości osób uprawnionych do przebywania w danym pomieszczeniu lub mających dostęp do ważnych danych oraz znaczących zasobów firmowych. Wówczas pracodawca, w świetle prawa, może wykorzystać biometrię do zapewnienia ochrony interesów przedsiębiorstwa.
Zmiany w zakresie wykorzystywania monitoringu w miejscu pracy
Nowe regulacje dotyczą również stosowania monitoringu w pomieszczeniach użytkowanych przez przedstawicieli związków zawodowych. Ustawodawca, wprowadzając nowe przepisy, miał na względzie ochronę wolności i niezależności tychże związków na terenie zakładu pracy. Co ważne, przedsiębiorstwa, które dotychczas przy użyciu kamer rejestrowały przebieg czynności dokonywanych przez związkowców, muszą w ciągu 14 dni od daty wejścia w życie ustawy zlikwidować kamery w tych miejscach. Monitoring w pomieszczeniach sanitarnych może być zainstalowany pod warunkiem uzyskania uprzednio zgody ze strony związków zawodowych lub przedstawicieli pracowników danej firmy.